Vrijdag 21 maart Tempel van de Tand - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Vrijdag 21 maart Tempel van de Tand - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Vrijdag 21 maart Tempel van de Tand

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

21 Maart 2014 | Nepal, Srilanka

Vandaag gaan we naar de Tempel van de Tand bekijken, waar de linkerbovenhoektand van de Boeda wordt bewaard. Het is de meest heilige tempel van Srilanka met het relikwie (de tand) in een mini stupa. Oorspronkelijk was het een kleine tempel maar in de engelde periode tot 1948 is het uitgebreid en ligt naast het paleis van de koning. Wij zagen in het museum waar we overigens geen foto's mochten maken een nederlands schrift de opzet tot afwateringskanalen omdat bij regen de boel onderliep. De engelsen hebben het echter gebouwd.
In de galerei van het museum hingen foto's van de aanslag vd tamils op 26 januari 1998. Januari tm maart is de beste periode voor het toerisme. De vrachtwagen met een bom van meer dan 100 kg heeft vrijwel de gehele voorgevel verwoest. Er kwamen 29 mensen om het leven maar omdat het 's morgens vroeg was waren het alleen mensen die in de tempel werkten en geen toeristen. Sindsdien kwamen er helemaal geen toeristen meer en pas sinds een paar jaar komt het langzaam weer op gang nadat de koning het probleem met de tamiltijgers had opgelost. Er zijn nu heel strenge controles door de politie en je mag niet eens sigaretten of een aansteker mee naar binnen nemen want dat wordt in beslag genomen.
Wij hebben de ceremonie gezien waarbij het relikwie werd getoond aan alleen de belangrijkste bezoekers onder luid tromgeroffel. Wij mochten van een afstand kijken maar het was zo gigantisch druk dat heel Srilanka daar leek te staan. Ook hebben we nog de bibliotheek bekeken dat kleiner was dan onze slaapkamer en in het midden onder een glazen stolp een boeda.
Voor het paleis van de koning is een groot meer aangelegd door de engelsen met een 4 kilometer lang voetpad eromheen. Vroeger waren hier rijstvelden. Er stonden prachtige oude bomen langs het pad.
Wij gingen op weg naar dde botanische tuin die ongeveer 7 km verder lag. We kwamen weer langs de gevangenis waar nu een nog langere rij stond. Eenmaal per jaar mogen de mensen een kijkje nemen in de gevangenis met de bedoeling de criminaliteit te onderdrukken. Vooral kinderen willen ze de kamers laten zien waar de gevangenen werden onthoofd of opgehangen. Het schijnt dat er ieder jaar vanaf 2 dagen ervoor al mensen gaan staan en op de dag zelf is de dikke rij van minimaal 4 personen al ruim 4 á 5 kilometer.
De schoolkinderen lopen hier allemaal in dezelfde uniformen en zelfs dezelfde schoenen. Zoals ik al eerder had vermeld betaalt de staat alle opleidingskosten. Meestal zijn de uniformen wit maar soms ook een andere kleur. Vandaag zagen we kinderen met witte broek of rok, witte bloes en zwarte schoenen en ze hadden een rood- of groen gestreepte das om. Zielig met die hitte maar ze keken allemaal blij.
In de botanische tuin hebben we eerst koffie gedronken. Daarna met Manju op pad. Veel bomen en planten hadden we al leren kennen maar de kogelboom nog niet. De boom heeft bollen net als kanonkogels en heel erg mooie bloemen die op een slang lijken van binnen. Het schijnt dat als je de binnenkant van de kogel eet je nooit meer wakker wordt, giftig dus. Ook zagen we tussen de enorme bamboeplanten mensen in de rivier kleren wassen, baden en spelen. Op het grasveld waren allemaal kleuterklasjes. Sommige kleintjes vonden ons wel interresant, anderen scholen een beetje achter de juf. Schattige snoetjes. Als laatste bezochten we de orchideeën in de kas. Mooie bloemen maar erg warm daar.
Na de botanische tuin zijn we even verderop gaan lunchen en daarna gingen sommige van ons, waaronder wij , naar het centrum. We werden door de bus wel daar afgezet. Bij het uitstappen waren we al de weg kwijt. Wat lastig is dat ze je constant achterna komen om iets te kopen. Het was zo warm dat we na een stukje van de lokale markt bekeken te hebben een tuktuk naar het hotel namen. De lokale taxi, maar dan voor maar omgerekend 1.50 euro. Het hotel ligt zo hoog tegen de berg aan dat we vreesden dat hij niet omhoog zou komen maar wonder boven wonder heeft hij het gehaald.
We hebben weer heerlijk gegeten. Er is iedere avond live muziek en de sfeer zat er goed in vandaag. Toen Gerard ook luidkeels begon mee te zingen heb ik hem maar gestopt. Iedereen keek hem verschrikt aan (grapje).
Morgenochtend verlaten we Kandy en dit hotel en gaan we richting Nuwara Eliya-Bandarawela.

• 21 Maart 2014 - 17:43

Michel:

Bedankt weer voor het top verslag. Leuke foto's en wat een aparte krom bomen! gr en tot verslag

• 21 Maart 2014 - 21:29

Frans:

Sorry wereldburgers.

Ik ben een beetje achterop geraakt met het lezen van de verslagen en bekijken van de foto’s. Ik dacht al dat jullie ergens naartoe zouden gaan, maar dat jullie al vertrokken waren is me even ontschoten.
    De verslagen met persoonlijke ervaringen en culturele achtergronden zijn weer subliem. Jullie kunnen nog een carrière opbouwen met het maken van reisverslagen.

Toch wel een beetje rare mensen. Niet alleen lopen hun godinnen zonder topje (wat hier pas veel later en alleen op het strand gemeengoed werd), maar ze staan in een rij van 5 kilometer om de gevangenis van binnen te komen(?)……..
    Oké, voor een I-phone 360 of een I-pad 212, maar een gevangenis?
    De criminelen hier doen er al vijf jaar over om binnen gelaten te worden, zij staan daarvoor in de rij.

In ieder geval zal ik proberen het nu een beetje bij te houden, anders mis ik een hoop.
    Heb al eerder gezegd, eigenlijk ben ik jaloers op jullie energie, maar wordt er al moe van bij de gedachte dat ik dat ook zou hebben. Ben blij dat “iemand” mij de rest van de wereld laat zien en er nog van kan genieten ook.

Hier stond ik gisteren bij 17 graden een sigaretje buiten te roken en vandaag heb ik de kachel weer aan gezet. Het kan verkeren.

Als ik dit schrijf liggen jullie te slapen en Gerard te dromen van godinnen, maar ik wens jullie veel plezier verder.

• 21 Maart 2014 - 22:40

Ans En JP:

Wat een geweldig verhaal weer meissie!! Net wat Frans zegt die reizen maak je gewoon mee met jullie ha ha !! En dan die kromme bomen !!!En dat van die gevangenis ook zo mooi !!
    Weet niet wat jullie morgen gaan doen maar vast veel plezier daarbij !!

Liefs en Groetjes Ans en JP

• 22 Maart 2014 - 12:57

Monique:

Hoi Gerard & Therese,

Jullie hebben vakantie hoor!!! Elke dag druk in de weer en dan ook nog van die lappen van reisverslagen. Petje af, ik doe jullie beiden niet na. Maar jullie laatste week wordt luieren toch? Pffffffffff.
    Maar super hoor en fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    Veel plezier en dikke knuffff.

• 22 Maart 2014 - 14:30

Else Marie En Jo:

Weer een mooi verhaal! En ik lees dat het erg warm is!! En dan is het ook erg warm want Therese houdt van warmte en vindt het niet te vlug té warm!!
    En inderdaad zoals Frans zegt: Ben blij dat "iemand" mij de rest van de wereld laat zien en er nog van kan genieten ook!!
    Liefs

• 23 Maart 2014 - 12:38

Tasha:

Ik ga ook maar ff een tempel laten bouwen om mijn getrokken kies, wie weet levert ons dat nog wat op in the future.
    Het feest was vast snel afgelopen toen Gerard begon mee te "brullen" met de muziek hè :)

Glappie, tot snel weer

• 24 Maart 2014 - 18:42

Peggy:

Hey, al drie dagen geen verslag?Wat moet ik nu lezen dan?