Zondag 23 maart safari - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Zondag 23 maart safari - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Zondag 23 maart safari

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

26 Maart 2014 | Nepal, Srilanka

Safaripark vandaag op het programma en 165 km rijden. Pff.
In 1972 waren er demonstraties, Ceylon kreeg de naam Sri Lanka en er kwam een president. In 1977 kwam de televisie en net zoals bij ons vroeger ging de hele buurt kijken bij iemand die er één had. In 1988 waren de tamiltijgers in opkomst.
De huidige president is niet de beste maar hij heeft aan het tamil-probleem gewerkt. Hij liet huisjes en scholen bouwen waar de kinderen srilankees konden leren omdat de communicatie slecht was. Verder heeft hij een textielfabriek gebouwd. De tamils verblijven in het noordoosten en ze zijn allemaal hindoes.
De theeplantages liggen in terrasvorm op de berg zodat ze water van bovenaf krijgen. Onderweg in een haarspeldbocht stonden 2 vrachtwagens stil. Bij één liep de olie uit de lagers en ze waren bezig alle balen over te hevelen naar de andere vrachtwagen. Het was een beetje een hachelijke situatie en we moesten allemaal de bus uit. We hebben een goede chauffeur en hij kreeg het uiteindelijk voor elkaar de bus de bocht in te draaien wat hem een applaus opleverde.
We gaan nog steeds naar beneden en de haarspeldbochten komen me de keel uit. We zitten nog steeds op 1000 meter hoogte en op deze weg is 's nachts geen verkeer omdat het te gevaarlijk is en je zo het ravijn in rijdt.
We stoppen bij de rautna Ella Falls voor foto's. Meteen werden we belaagd door een horde mensen die edelstenen proberen te verkopen. Je kreeg een paar kleintjes gratis als je wat muntgeld voor hun had en dan proberen ze alsnog grote stenen te verkopen.
In Wellawaya sanitaire stop, ongeveer nog 184 meter boven de zeespiegel. Het is 35 graden. In deze streek verbouwen ze ook suikerriet en rijden we langs rubberbomen. Deze wordt geëxporteerd.
Om 10.40 weer op weg naar Thanamavilla waar 4 van ons overstappen in een bus die hen naar het hotel zal brengen. Zij hebben geen zin in de safaririt.
2 weken voor nieuwjaar (half april) maken ze allemaal zoete lekkernijen bv oliebolletjes van linzen of bruine rijst. Het nieuwjaar is een nieuw begin. Kinderen krijgen nieuwe kleren, er komen nieuwe gordijnen en ruzies worden bijgelegd. De mensen hebben allemaal 2 weken vrij en gaan in de bergen op vakantie waar het een stuk koeler is.
Als er witte doeken over de weg hangen betekent dat er iemand in die buurt overleden is. Ze blijven t/m de begrafenis of crematie hangen, 3 dagen dus.
We gaan lunchen in Tissamaharama waar een groot stuwmeer is en de mensen tilapia vissen.
Na de lunch worden we opgehaald door de 4 safarijeeps om ons naar Yala safaripark te brengen. Er was grote kans dat we olifanten zouden zien maar onze jeep helaas niet. We hebben wel een luipaard gezien, vlak naast de jeep, een jakhals, everzwijnen, ooienvaars, pelikanen, krokodillen, apen en mangoes (die vallen de slangen aan). Verder heel veel andere vogels zoals een mooi klein vogeltje dat bijeneter wordt genoemd en diverse hanen en pauwen. Het park grensde ook nog aan e en het was werkelijk een schitterende locatie. Het was wel de moeite waard maar op het laatst waren we doorgezeten. Om kwart over 6 waren we terug bij de bus maar de andere jeeps kwamen een half uur later.
In de bus kregen we koekjes, fanta, cola met of zonder raki. We hadden nog een lange rit voor de boeg en het was een bar slechte weg. De rit duurde 2 uur en bij aankomst om kwart voor 9 gingen we meteen aan tafel. Het schijnt één vd beste hotels te zijn vlgs Manju. Het ligt aan het Chandrikameer. Voor ons is hotel Centauria absoluut niet de beste. Er was in de openbare ruimtes nergens airco en het was bloedheet. De airco in onze slaapkamer deed het ook niet zodat we een zwembadnacht achter de rug hebben. Internet kan alleen bij de receptie maar alleen Gerard kreeg internet en op zijn Ipad kan ik de site niet bijwerken, sorry. Ik heb geen idee in welke plaats we zijn.
Hopelijk heeft het volgende hotel wel internet.

• 26 Maart 2014 - 15:18

Michel:

OOooohh afkoelen bij maanlicht in de tropen in een zwembad is geen luxe hoor ma en geer!?! Of willen jullie ruilen met het gebrom van een ventilator van het merk hikari op de 2 etage met krijsende kinderen en ongelapte ramen waar het zonlicht nog niet eens doorheen komt? genietzuuuu...

• 26 Maart 2014 - 16:45

Ans En JP:

Wat een belevenis weer !!!!Die busreizen met die haarspeldbochten weet niet of ik die wel had gedaan hoor jeetje !!!!Bewondering !! Maar wel weer een mooi verhaal meissie!! Lekker bij maanlicht zwemmen ,ROMANTISCH "" !!! Is erg warm geloof ik daar he ??
    Nou luitjes geniet ze nog
    Liefs en groetjes van Ans en JP

Else Marie En Jo:

Wat een akelige wegen joh! Haarspeldbochten! Moet wel een hele goede chauffeur zijn!
    Mooi dat jullie met een jeep door het safaripark zijn gereden! En veel wilde dieren gezien!

• 26 Maart 2014 - 20:34

Else Marie En Jo:

sorry 3x geplaatst en krijg het niet verwijderd!

• 26 Maart 2014 - 22:22

Tasha:

Best gevaarlijke ritjes maken jullie :( Dus als ik het goed begrijp is de thee Ceylon vernoemd naar hoe Sri Lanka dus vroegah heette??! En als zij straks nieuwjaar vieren wat doen ze dan op 31 december ?? :) Ik ben absoluut niet nieuwsgierig hoor!! Genietse en voorzichtig XxX

• 27 Maart 2014 - 10:56

Monique:

Jeetje wat een rit hebben jullie achter de rug en dan ook die hitte. Ik zou het niet overleven maar jullie zijn bikkels!!
    In elk geval wel een mooie herinnering; zo'n wildsafari maak je niet vaak mee. En dan die dieren zo vlak naast de jeep. Gaaf hoor.
    Geniet nog lekker van de vakantie...............wordt tijd om even bij te komen denk ik?!
    Dikke knufffff