Maandag 24 maart VOC-stad - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Maandag 24 maart VOC-stad - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Maandag 24 maart VOC-stad

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

27 Maart 2014 | Nepal, Srilanka

Maandag 24 maart VOC-stad
Het begon al goed. De bus kon het terrein van het hotel niet af omdat een hele politiemacht de weg blokkeerde om een gevangene naar de rechtbank te brengen. Hier hoort hij of hij de doodstraf krijgt of een lang leven zei Manju.
Het is jammer dat we de afgelopen dagen niet op internet konden. Ik schrijf nu weer een verhaal maar weet nog niet of ik het aan jullie kwijt kan.
We gaan richting Galla maar zoals gewoonlijk krijgen we in de bus veel informatie over de geschiedenis van Manju, onze reisleider, absoluut! Manju heeft een paar stopwoorden en zowat de hele bus heeft het overgenomen: Absoluut dames en heren.
De nederlanders waren hier ongeveer 140 jaar tot 350 jaar geleden. Ze hebben scholen opgericht. De kinderen kregen les in het klooster. De engelsen die tijdens en na de nederlanders hier waren vonden het een goed plan en bouwden scholen. Zoals eerder vermeld is alles gratis t/m de universiteit. Er is geen leerplicht maar slechts 2 % gaat niet naar school en dat zijn de bedelaartjes achter de hotels of in de stad. Srilankezen hebben 38 letters in hun alfabet en dat leren ze al op de kleuterschool. De scholen geven 5 x per week een maaltijd aan de kinderen omdat velen ondervoed waren. Niet omdat ze te weinig aten maar omdat ze alleen maar rijst met curry aten dag in dag uit. Geen variatie.
Als ze naar de hogere school gaan met 18 jaar en ze verder willen studeren moeten ze naar Colombo of Kandy. Ze krijgen gratis een klein studentenkamertje en moeten alleen een klein beetje betalen voor eten. De rijke mensen echter betalen wel veel geld.
Onderweg bij een markt gestopt om rond te kijken en foto's te nemen.
In Tangalla hebben we een sanitaire stop. Hier zijn tijdens de tsunami 20000 mensen omgekomen. Heel veel slachtoffers in een overdekte markt. Mensen die wel konden ontkomen stonden op het dak van het busstation. Het water kwam zo'n 6oo meter het land op en de golven waren 10 tot 12 meter hoog. Veel gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt maar er is zoveel weer opgebouwd door het geld van toeristen en de hele wereld.
We drinken aan zee in een tentje. De zee is blauw omdat er daar veel koraal ligt. 12 uur weer op weg en hebben een fotostop bij een heel grote boeda.
We rijden door Matara, de 3e grote stad van Srilanka met 125000 inwoners. Fotostop bij een tempel in zee die als enige is blijven staan tijdens de tsunami. Alleen de brug erheen was weggeslagen maar de nederlanders hebben een nieuwe brug gebouwd. ik begrijp nu waarom de srilankezen blij kijken als ze horen dat we uit Olanda komen. De nederlanders hebben door de eeuwen heen veel goed werk hier verricht.
Even later rijden we over een grote rivier waar de brug wederom door nederlanders is gebouwd. Matara is een moderne stad met moderne gebouwen en zelfs stoplichten. Hier was het water 3 á 4 meter hoog. Enkele gebouwen waren blijven staan. Sommige zijn zwaar beschadigd maar de vissers willen daar weer intrekken omdat ze anders dmv het project veel te ver van de zee af zijn en hun werk niet meer kunnen doen. Eigenlijk wil de regering niet dat hier nog mensen intrekken. Ze zijn ook bezig de kust te verharden en verhogen. Soms krijgen de vissers financiele hulp van vrnl toeristen en kunnen hun huisje weer opknappen.
We hebben een fotostop bij paalvissers. Ze klimmen er razend snel in en zitten dat zo te vissen. In het water kunnen ze niet staan omdat het vol koraal ligt.
Hier was ook een nederlands handelscentrum en in die tijd werd alles met ossewagens vervoerd. Gerard hoopt nog steeds ossewagens te zien om vast te leggen, hoop dat het lukt.
In Galla gaan we lunchen in een gebouw waar vroeger in het middelste gedeelte de admiraal woonde. Van 1658 tot 1815 kwam de VOC met 12 schepen en 2000 man uit nederland en die hebben de portugezen verdreven. Deze vernielden tempels enz. De nederlanders hebben hier kaneelplantages aangelegd en nu wordt het geëxporteerd De engelsen zaten hier toen ook en zij hebben gezorgd dat alles gemoderniseerd werd. Er werden asfaltwegen en treinbanen aangelegd.
Hier in Galla zijn 11000 doden gevallen tijdens de tsunami en 12500 kinderen werden wees. Door een open plek vlak naast het fort kwam het water binne en was 10 tot 12 meter hoog. De mensen die het overleefd hadden zaten boven op het fort en de militairen die overlevenden vonden brachten die ook met bootjes naar het fort. De mensen hebben daar 3 dagen vast gezeten zonder eten en nauwelijks drinken. Ze kregen wel een beetje van de mensen in het fort en konden het ternauwernood overleven. Ook toeristen zaten op het fort.
De eigenaresse van Fox reizen heeft een groot project gestart om weeshuizen te bouwen. Er zijn ook 450 woningen neergezet voor hen die hun huis kwijt waren. Overal langs de weg zie je begraafplaatsen, maar de tsunami slachtoffers zijn in massagraven begraven.
1735 hotel Nooitgedacht, hotel voor handelaren. Galla heeft 120000 inwoners.
Na de lunch bezoeken we de VOC-stad. We liepen over de vestingdijk naar de "lijnbaanstraat" waar talloze nederlandse huien en bedrijven stonden oa musea. Op het eind van de straat kwamen we op een groot plein met schitterende oude bomen. Rechtsaf waren het ziekenhuis en de rechtbank, vóór ons het VOC gebouw.
Daar liepen we door de poort en kwamen we bij een steiger waar jongens en mannen zwemles kregen. Er lag daar ook een oude boot, het ijzeren kwarkas van een boot, een oud anker enz. Dit beroemde en unieke Dutch Fortress uit de nederlandse tijd is één van de best bewaarde forten in Azie uit deze koloniale tijd.
Een uur te laat gaan we richting onze eindbestemming hotel Super Corals in Hikkaduwa. Deze streek heeft allemaal palmstranden. Het is een eenvoudig hotel maar gelukkig wel een werkende airco op de kamer. Het eten was gevarieerder dan de afgelopen dagen en het was heerlijk. Internet is waardeloos.
Dinsdag zijn we vrij en hebben het plan lekker te zonnen.

• 27 Maart 2014 - 14:46

Jelle, Laura & Sofie:

Wat een avonturen weer! Wij genieten goed mee door jullie mooie verhalen!
    Geniet nog, x ons

• 27 Maart 2014 - 17:04

Lien:

We genieten volop van jullie mooie reisverslagen
    Het laatste verslag van Maandagn23 Maart kregen we DONDERDAG
    De foto's zijn ook heel goed
    Het weer in Holland is prima
    "t weekend wordt het 22 graden
    Groetjes Roel en Lien

• 27 Maart 2014 - 17:55

Ans En JP:

Heerlijk genieten weer schonesissie !!! Prachtige foto,s! Wist niet dat de Nederlanders daar ook actief waren!!Blij dat jullie airco het hier wel doet!!
    Hier wordt het ook lekker weer jawellllllllllll!!!
    Geniet ze !!
    Liefs en groetjes van Ans en JP

• 28 Maart 2014 - 08:42

Michel:

Nee, ik wist ook niet dat nederland zo betrokken was in die streek. Leuk om te weten! Gloeitjes...

• 28 Maart 2014 - 14:04

Therese:

Wij wisten het ook niet maar het verklaart waarom ze hier gek zijn op nederlanders.
    Ook na de tsunami is hier veel hulp geboden. We hebben het met eigen ogen kunnen zien.