Maandag 31-3 weesh Somawathi,Holland House of Hope - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Maandag 31-3 weesh Somawathi,Holland House of Hope - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Maandag 31-3 weesh Somawathi,Holland House of Hope

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Therese

01 April 2014 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Maandag naar Somawathi, Holland house of Hope, weeshuis voor de tsunami slachtoffertjes.
We zijn zelf met tuktuk's naar Koggala gegaan om het weeshuis te bezoeken en besloten de rest van het geld te doneren dat we anders kwijt zouden zijn aan de excursie.
Stichting weeshuis Srilanka is opgericht direkt na de tsunami op 26 december 2004. Een telefonisch verzoek om hulp van een bevriende srilankese arts deed Marja van Leeuwen (direkteur van Foxreizen) in actie komen om medicijnen te brengen in het waargetroffen gebied. Bij terugkomst in Nederland nam Marja het besluit om de kinderen in het zwaar getroffen gebied te gaan helpen en zamelde zij geld in. In 3 dagen tijd had zij 500000 euro ingezameld.
In srilanka werd er 45000 m2 grond beschikbaar gesteld door een welgestelde familie. 100 dagen na de ramp opende het weeshuis zijn deuren.
Wat begon als een project voor kinderen die getroffen zijn door de tsunami is uitgegroeid tot meer dan een weeshuis alleen. Kinderen met diverse achtergronden worden door de kinderbescherming in Srilanka toegewezen aan het weeshuis. Het heeft ook een regiofunctie. Kinderen uit de omgeving kunnen naar de peuter-en kleuterschool op het terrein. Er zijn nschoolse computerlessen voor oudere kinderen en de regio maakt ook gebruik van de medische post met een huisarts, tandarts, apotheek en oogkliniek.
Er zijn in totaal 20 woonpaviljoens gebouwd. In elk woonpaviljoen wonen maximaal 8 kinderen samen met een zorgmoeder. De samenstelling van de groep is zodanig dat er kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een paviljoen zitten. De jongens en meisjes zijn wel gescheiden. Elk paviljoen heeft 2 grote slaapkamers met elk 2 stapelbedden, een grote keuken en woonkamer, badkamer en alles zag er piekfijn uit.
De lunch wordt gebruikt in een gemeenschappelijke eetzaal die bereidt word door 2 koks en 2 keukenhulpen. Er verblijven momenteel 126 kinderen in het huis en zij zullen daar blijven tot hun 18e. We zagen ook lokalen waar ze houtbewerking en naailes kregen en we konden er ook dingetjes kopen die de kinderen hadden gemaakt (sleutelhangers, pottenbakkersdingen enz) en het geld krijgen ze op hun eigen rekening gestort.
De kinderen zagen er allemaal goedgekleed en blij uit.
Wij vinden dit een geweldig project en hopen dat meer mensen die dit lezen een donatie zouden willen doen.
De tuktuk mannen waren al die tijd rustig blijven wachten (bijna 2 uur ) tot wij terug waren en onderweg hebben ze ons naar een schitterende locatie aan het strand gebracht voor de lunch.
Daar was één van de obers gek op het t-shirt van Jelly en zij gaf het shirt gewoon aan hem. Zelf droeg ze een shirt dat Maaike nog in haar tas had.
Tot morgen.

• 01 April 2014 - 18:07

Tasha:

Echt, het doet me goed om te lezen dat er écht iets gedaan is voor de slachtoffertjes van de Tsunamie <3 Mooi gebaar van jullie om het geld voor een excursie te doneren daaraan!!

Toppie XxX

• 01 April 2014 - 18:18

Gerard:

Beste Roel en Lien, morgen plaatsen we een paar foto's van de trein waar we vandaag mee gereisd hebben. Groetjes van ons

• 01 April 2014 - 18:56

Else Marie En Jo:

Ik sluit me helemaal bij Tasha aan!!
    Mooie foto's van het weeshuis!

• 01 April 2014 - 19:03

Ans En JP:

Mooi dat verhaal Gerard ! !Echt heel goed wat ze daar doen !!Hebben die kinderen toch nog veel liefde en aandacht die ze zo nodig hebben !!Toen ik die eetzaal en slaapzaal zag ging er even en flits van herkenning door mij heen!! Nou luitjes nog veel plezier groetjes en liefs van Ans en JP

• 01 April 2014 - 22:46

Michel:

ZoZo, gaat beter dan hier. Word tijd dat de dijken hier breken, kunnen ze een stichting voor mijn kinderen oprichten. Gratis vreten, computers, bankrekeningen, heb je en wimper in je oog kun je gratis naar de oogarts. Neehoor geintjuu. Vind het i.d.d ook leuk dat er toch nog iets met het geld word gedaan en dat nederland toch nauw betrokken is op verschillende manieren. Gr en niet te diep in die kinder-oogjes kijken. Voor je het weet heb je getekend en vlieg je met z'n 3en terug. TOT HOI