Zondag 16 maart Vollemaan dag - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Zondag 16 maart Vollemaan dag - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Zondag 16 maart Vollemaan dag

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

17 Maart 2014 | Sri Lanka, Anuradhapura

Vandaag is het groot feest, Volle maandag. We kunnen een haasje in de maan zien. Iedereen is vrij en gaar bidden en offeren.
De stad Anuradhapura is verdeeld in 2 gedeeltes en heeft een zeer belangrijke rol gespeeld als politiek en cultureel centrum van het land. De plaats bestaat uit enerzijds de antieke ruïnestad met diverse cultureelhistorische monumenten en anderzijds de moderne nederzetting.
Op de weg naar het historisch gedeelte zagen we dat mensen midden op straat rijst te drogen legden. Dat hoef je in Nederland niet te proberen.
We gaan eerst naar de tempel Isurumuniya, het loverstempeltje. Om kwart voor 10 naar de Bo-Tree, een religieuze boom, één van de oudste ter wereld (zeggen ze).
De boom is 2300 jaar oud, maar daar zetten we onze vraagtekens bij. We kregen daar vd gids manju ieder een lotus om te offeren. Mensen gaven aan de priesters ook spullen om voor familie te bidden.. Er werden behalve bloemen ook kommetjes met rijst en fruit geofferd.
Gerard is daarna snel teruggelopen naar de rijstvelden waar de mensen aan het werk waren rijst te oogsten. Was nog een behoorlijke tippel en we waren maar net op tijd terug om de grootste stupa ter wereld te bezichtigen. Overal moesten de schoenen uit, ook hier weer. We hebben gaatjes in onze voetzolen van alle steentjes. De stupa werd door vrijwilligers schoongemaakt want eind april gaan ze het weer kalken. Verf mag niet gebruikt worden dus na een regenbui is veel kalk er al weer af. Ze stonden op bamboe laddertjes die aan een touw hingen. Doodeng.
Om kwart voor één gingen we naar dezelfde lunchplek van gisteren. Lekker. Toen we wegwilden bleek de airco vd bus kapot. Na lang wachten werden we met kleine busjes naar het hotel gebracht. Er lagen 2 zwanen op ons bed.
Lekker gedoucht en een tukkie gedaan. Er kram een jongen water brengen en handdoeken en hij wilde met ons op de foto samen met de zwanen die hij had gevouwen van baddoeken en op ons bed had gelegd met allemaal bloemen en bloemblaadjes eromheen. Hij ging maar niet weg, pfff. Nadien is Gerard bij de stuwdam foto's gaan maken van vogels en een groepje vissers. Ik heb me maar met het verhaal van gisteren bezig gehouden. Zometeen weer lekker eten.
Het was een leuke dag, jammer dat internet het vaak niet doet, dus loop ik wat achter, sorry!
Om kwart over 5 was ik gedoucht en al en heb maar het verhaal van zondag erop gezet (als het lukt).
We vetrekken vandaag iets eerder omdat we naar de leeuwenrots gaan en ver moeten rijden.

• 17 Maart 2014 - 08:36

Ans En JP:

Volgens mij hebben dat soort landen heel vaak van die feestdagen ??Ha ha en dan die rijst op straat laten drogen !! Lachen! Die boom is wel erg oud ja pffffffff !! Zal wel .
    Ja dat schideren eng zeg wat een werk omstandigheid he !!
    Maar ik zie en lees wel dat jullie het naar de zin hebben !!
    Foto,s waren ook weer mooi !!

Nou luitjes veel plezier op de leeuwenrots (zijn ze daar echt))) !!!!!
    Liefs en groetjes Ans en JP

• 17 Maart 2014 - 09:12

Tasha:

Nice!! Have FUN!!

• 17 Maart 2014 - 09:22

Jelle, Laura &Sofie:

Wat klinkt het allemaal gaaf zeg, wat een bijzonder land! Veel plezier nog!

X ons

• 17 Maart 2014 - 11:28

Lien:

Zo te zien en te lezen genieten jullie iedere dag
    Wij niet minder van jullie verhalen en foto's
    groetjes Roel en Lien