Dinsdag 18 maart Polonnaruwa - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 maart Polonnaruwa - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 maart Polonnaruwa

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

18 Maart 2014 | Nepal, Srilanka

Polonnaruwa was de 2e grote stad van 900 tot 1200 na Christus. De koning heeft het stuwmeer gemaakt omdat waterputten niet genoeg waren. Dit water is genoeg voor 9800 hectare om bijvoorbeeld het land te besproeien. Vooral rijst heeft een natte bodem nodig. Ze hebben hier 10 soorten rijst en eten zelf 3 x per dag rijst, maar exporteren niet.
Het paleis van de koning had 1000 kamertjes en 9 etages 1200 na Christus. Het koningschap was er maar 300 jaar. Het terrein van de koning was 12 x 12 kilometer. Op het terrein hebben wij verschillende gebouwen bekeken waaronder zijn paleis, de tempel van de tand van Boeda (deze tempel is in 6 dagen gebouwd), een audiëntiezaal waar zijn troon stond (hij zat op de troon en de adviseurs, administrateurs en smekelingen aan de zijkant. Overal stonden pilaren zodat de raadsheren geen oogcontact met de koning konden hebben), een hindoetempel, de Vatadage (een prachtig versierde ronde schrijn met 4 uitgangen noord,west,zuid en oost), de enorme stenen plaat waarin het levensverhaal is geschreven van Nissanka Malla die de plaat van Mihintale naar Polonnaruwa liet slepen, een afstand van ruim 100 km, een Thaise tempel, een basin waar de monniken ze mochten wassen, een stupa, een crematorium en nog veel meer. Zo'n uitgestrekt gebied dat we niet eens alles hebben kunnen zien maar er is veel bewaard gebleven. Op de helft ongeveer kregen we lekker cocosmelk te drinken en wie dat niet wilde kon gewoon een frisdrank nemen.
We zagen een grote leguaan en Gerard was foto's aan het maken maar toen dat beest dichterbij kwam stond Gerard maar op. Ik was net te laat om een goede foto te nemen.
Na het crematorium Dalwihala hebben we nog 4 prachtige boeda's bezocht. We liepen naar De Gal Vihara (ook op het terrein) waar uit lavarotsen, graniet, 4 prachtige boeda's waren uitgehouwen. Dit zijn de mooiste die Gerard en ik hebben gezien. De liggende boeda was 14 meter lang en had prachtige kleurschakeringen Zelfs in Thailand hebben we zo iets schitterends niet gezien.
Om half 12 gingen waren we terug in het hotel, half één lunch. Om 14.00 vertrokken de meesten voor een jeepsafari maar wij hebben fietsen gehuurd en zijn uiteraard verdwaald. Gerard is nog een rijstveld opgeweest om de oogstende manne te fotograveren en we hebben een soort van reptiel gezien. Op de fiets riep iedereen hallo naar ons. Ze waren allemaal heel vriendelijk. Een oude man op een fiets zei ons hem te volgen. Hij bracht ons naar zijn huisje waar liet zien hoe hij een kalf de fles gaf. Zijn moeder was met de bevalling dood gegaan en nu dacht het kalf dat die man zijn moeder was. Als de fles weggehaald werd ging hij meteen onder de lange rok van de man naar een tepel zoeken.
Na anderhalf uur waren we weer terug. Gelukkig zagen we opeens een cricketveld dat we op de heenweg ook hadden gezien en zo hebben we de weg terug gevonden.
Nog even gezwommen, gezond en lekker gedoucht.
Om 8 uur mogen we weer op het buffet aanvallen. Tot morgen!!

• 18 Maart 2014 - 18:53

Else Marie En Jo:

Wat een grote leguaan!! Prachtige foto's weer en een mooi verhaal!!
    Lieve groet!

• 18 Maart 2014 - 20:06

Hans En Ymke:

Wat beleven jullie al weer veel in die korte tijd! En als ik dan lees dat jullie reistijd niet echt vlot is van de ene naar de andere bezienswaardigheid vind ik helemaal dat jullie veel zien en meemaken!
    Geweldig weer en heerlijk meereizen door jullie gedetailleerde verhalen en de foto's.
    Denk en geniet nog verder, dan doen wij dat ook

• 18 Maart 2014 - 21:27

Ans En JP:

Wat een pracht verhaal weer en mooie foto,s !!
    Zit hier echt mee te genieten!!!
    Spannend dat jullie de weg weer terug vonden ha ha

Geniet ze nog !!Ik kijk uit naar jullie verhalen en foto,s!!

Liefs en groetjes Ans en JP