Woensdag 19 maart Dambulla - Kandy - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu Woensdag 19 maart Dambulla - Kandy - Reisverslag uit Srilanka, Nepal van Therese Verschuuren - WaarBenJij.nu

Woensdag 19 maart Dambulla - Kandy

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Therese

20 Maart 2014 | Nepal, Srilanka

8 vertrokken. We hebben een rit van 175 km voor de boeg. We gaan naar Dambulla en eindbestemming Kandy. Onderweg zijn we gestopt bij een zijdefabriek.
Na een demonstratie mochten we allemaal in zijde gehezen worden voor een groepsfoto. Een dame nam me mee en ik mocht een kleur uitkiezen. De lap is 6 1/2 meter lang en wordt om je heen gedrapeerd. Eronder zag ik mijn lelijke wandelschoen uitsteken. Ik was ook in de veronderstelling dat iedereen ich zou omkleden maar nee. Schrik schrik. Even later lieten 2 mannen zich ook overhalen. Gelukkig kwamen Ingrid en Ineke er ook bij. Na een geweldige fotosessie :) koffie met koekjes en cake.
Na de koffie verder naar Dambulla waar we de Dambulla Rock Tempel zullen bezoeken. De voor de Tamils gevluchte koning Valagam Bahu vond hier zijn ideale schuilplaats, 14 jaar lang. Toen hij later de stad heroverd had liet hij uit dankbaarheid de grotten ombouwen tot tempels. De koningen die na hem kwamen sierden de grotten op met talloze boedabeelden en schitterende fresco's, waarvan de oudste ruim 2000 jaar oud zijn. Er zijn in de grotten 181 boeda's in allerlei houdingen. Op het terrein staat een gouden tempel en boven een hele grote gouden Boeda. Men zegt dat dit de mooiste tempel van Srilanka is en het was inderdaad schitterend. We moesten wel weer erg veel klimmen maar Manju, onze gids, heeft gezegd dat dit onze laatste klim is. Tijdens de klimtocht werden we weer omrings door de apen en ook bij de grotten waren ze in grote getale. Er wordt in de grotten fruit geofferd en we vermoeden dat de apen op een stil moment e bananen en ander fruit jatten.
Om 10 over half één vertrokken we naar een restaurant voor de lunch. Twee keer per dag warm eten zal wel op de weegschaal te zien zijn bij terugkomst, maar het is allemaal zo lekker en goed verzorgd.
Om 2 uur vertrokken en om 3 uur gestopt bij een kruiden tuin. Interessante uitleg over verschillende kruiden en vlgs de heer heb je overal iets tegen, zelfs tegen alzheimer. De meeste van ons staan daar nogal al sceptisch tegenover. Wat hij oa ook vertelde was dat kaneel voor verschillende kwaaltjes gebruikt kan worden maar dat ik in Nederland ook al eens gelezen. Verder heb ik me weer laten overhalen een potje Sandelwood creme te kopen, maar dat kwam goed uit want mijn potje van Sanderien was bijna leeg. Het rook bovendien ook heerlijk en ach, wie weet vervagen de rimpeltjes wel een beetje. Ik had al een beetje opgesmeerd en ja hoor, een paar medereizigers herkenden me niet meer!!!
Tegen 5 uur weer op weg en een stukje verderop in Matale uitgestapt om foto's te kunnen maken van een Hindoe tempel. Wat een kitch. Lijkt wel een kermisattractie.
We zijn ongeveer 25 km van Kandy verwijderd maar schijnen er 1 1/s uur over te doen. Onvoorstelbaar maar waar. Onderweg vertelde Manju een barbaars verhaal over de hindoes vroeger. Als een man overleed werd hij na 3 dagen gecremeerd, maar zijn vrouw werd dan ontdaan van al haar bezittingen en de stip op haar voorhoofd en werd levend in de vlammen gegooid. De kinderen van hun werden door familieleden opgevangen. Gelukkig doen ze dit tegenwoordig niet meer, maar de vrouw mag een half jaar niet feesten of hertrouwen.
Kandy is voor zover wij dat konden zien en beleven een mooie stad. We komen in een goed hotel om 19.00 aan en zijn verrast met de luxe en goede bedden. Wij hebben een kamer met uitkijk op het zwembad. Het diner was weer fantastisch en heel erg uitgebreid buffet met toetjes. Nog met een hele groet aan het zwembad gezeten tot kwart voor elf. Tot morgen.




  • 20 Maart 2014 - 10:07

    Else Marie En Jo:

    Weer een prachtig verhaal!! Als ik het zo lees dan denk ik toch veel aan onze vakantie in Thailand! Ook zijdefabriek gezien en heel veel boedha's en tempels!
    Lieve groet!!

  • 20 Maart 2014 - 12:13

    Barbara:

    Wat een leuk verhaal weer, misschien gaan we die reis ook eens doen.
    nog veel plezier xxx

  • 20 Maart 2014 - 16:43

    Ans En JP:

    Lekker genieten bij jou verhaal en jullie foto,s!!
    Lijkt me een mooi land maar het moet niet zover zijn (dat vliegen pfffff)) ha ha !!!!!!

    Veel plezier ,liefs en groetjes Ans en JP

  • 23 Maart 2014 - 12:25

    Tasha:

    Mams, ik wil ook zo'n potje rimpel-vervager :)
    Leul en informatief verhaal weer X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Srilanka

Therese

2014 Srilanka!

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 18194

Voorgaande reizen:

13 Maart 2014 - 05 April 2014

Sri Lanka 2014

Landen bezocht: